LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
W poniedziałek uczniowie klasy 5a na lekcji techniki robili swoje ulubione śniadanie. Były omlety, naleśniki, tosty, smoothie, a nawet roladki z ciasta francuskiego. I jak tu nie lubić poniedziałku
XXIX Festiwal Miniatur Teatralnych. Wszystkie przygotowane spektakle wzbudziły zachwyt widzów i dostarczyły wielu emocji. Cieszymy się z tak dużego zaangażowania dzieci, wychowawców i rodziców. Dzięki uczestnictwu w Festiwalu nasi uczniowie odkrywali w sobie talenty i pokłady energii, o których nie mili pojęcia. Często też przełamywali swoje strachy, walczyli z tremą. W każdym razie wszyscy zyskali fantastyczne wspomnienia i dużo dobrej zabawy. Grand Prix Festiwalu otrzymała klasa 7c za spektakl "Rodzina Addamsów", w reżyserii Marty Jachimowskiej. Nagrodę publiczności zdobyła klasa 2c za spektakl "Teatr", przygotowany przez Elżbietę Oleksy. Nagrodę Januszka dla najlepszego aktora wywalczył Wojtek Makowski z klasy 7c za rolę Pugsleya.
Klasa 3a po raz kolejny korzystala z pracowni kulinarnej, tym razem przygotowywali pyszne pierniki.
Historię narodzenia Jezusa opowiedziała klasa 3b w przygotowanych specjalnie dla uczniów klas 1-3 jasełkach. Nie zabrakło aniołów, pasterzy, trzech króli no i oczywiście Małej Dzieciny. Podczas występów korzystano ze sprzętu zakupionego w ramach Laboratorium Przyszłości.
Uczniowie klasy 4b mieli okazję korzystać z pracowni kulinarnej. Samodzielnie przygotowali ciasto na babeczki, upiekli je, a następnie ozdobili. Bylo wesolo i pysznie. Wszystko odbyło się z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Uczniowie klas 5b i 5d biorą udział w zajęciach podczas których z klocków Lego budują roboty. Klocki zostały zakupione w ramach programu Laboratoria przyszłości.
W ramach lekcji techniki oraz modułu "Matematyka u krawca" klasa 3a próbowała swoich sił w pracowni technicznej. Uczniowie projektowali, "ściągali miarę", szyli ręcznie i na maszynie. A co najważniejsze, znaleźli matematykę w pracowni krawieckiej.
Klasa 3 a z panią Joanna Stokłosą podczas lekcji techniki przygotowała w naszej nowej pracowni kulinarnej pyszne śniadanie.
Wykorzystali do tego tostery oraz oraz inne wyposażenie kuchenne nowej pracowni w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoła otrzymała z budżetu państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Sportowymi im. Janusza Kusocińskiego w Chorzowie otrzymała wsparcie finansowe, za które:
• wyposażono pracownię kulinarną w zestaw mebli kuchennych wraz z płytą indukcyjną, lodówką oraz piekarnikiem. Zakupiono blendery, miksery oraz wyposażenie kuchenne takie jak: miski, talerze, szklanki, sztućce, stolnica, wałek do ciasta i inne. Powyższy sprzęt będzie wykorzystywany do przyrządzania z uczniami m.in.: sałatek, kanapek, koktajli owocowych, galaretek i babeczek,
• zakupiono wyposażenie pracowni krawieckiej: maszyny do szycia, nici i igły, naparstki, szpilki, miary krawieckie, kanwy, szydełka, muliny i włóczki w różnych kolorach oraz materiały tekstylne. Uczniowie będą szyć m.in.: fartuszki, poszewki na poduszki oraz małe poduszki w różnych kształtach. Z muliny będą wykonywać bransoletki przyjaźni, na szydełku małe serwetki, a z filcu uszyją etui na telefon lub tablet,
• pracownie komputerowe zyskały drukarki 3D, skaner 3D oraz programowalne klocki LEGO Education SPIKE. Dzięki programowaniu uczniowie będą mogli rozwijać umiejętność krytycznego myślenia, analizowania danych i rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów. Rozwiązanie to składa się z klocków LEGO, programowalnego elementu HUB z kilkoma portami, języka programowania Scratch oraz modułów do nauki STEAM rozwijających pewność siebie i umiejętność krytycznego myślenia. Dla bardziej zaawansowanych uczniów istnieje także możliwość programowania w zaszytym w oprogramowaniu języku tekstowym MicroPython,
• aula szkolna została doposażona w fachowe mikrofony, oświetlenie a także aparat fotograficzny. Dzięki temu możliwe będzie organizowanie imprez i występów uczniów w bardziej profesjonalny sposób.
#LaboratoriaPrzyszłości to wsparcie finansowe dla szkół podstawowych na nowoczesny sprzęt, który umożliwi rozwój kompetencji przyszłości wśród uczniów! Dowiedz się więcej na www.gov.pl/laboratoria
Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Sportowymi im. Janusza Kusocińskiego bierze udział w projekcie #LaboratoriaPrzyszłości i otrzymała już wsparcie finansowe.
Celem inicjatywy jest budowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy
i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
Dotychczas szkoła wyposażyła pracownię techniki w nowe stoliki, szafy do przechowywania narzędzi, wiertarko-wkrętarkę, pojemniki warsztatowe. Zakupione sprzęty będą wykorzystywane przede wszystkim podczas lekcji techniki, ale mogą również służyć do realizacji projektów np. z fizyki.
Zakupiono również mikrofon nagłowny oraz oświetlenie przenośne, które można będzie wykorzystywać do realizacji różnych projektów (m.in. artystycznych) na wielu przedmiotach i zajęciach pozalekcyjnych.