Zdrowe i prawidłowo rozwijające się dziecko charakteryzuje się prawidłową postawą ciała.
Jednak coraz częściej na wskutek działania niekorzystnych bodźców morfologicznych , fizjologicznych i środowiskowych na organizm dziecka dochodzi do zaburzeń w prawidłowych cechach postawy w efekcie czego powstaje WADA POSTAWY .Proces korygowania wady jest długotrwały , złożony i powinien być realizowany w sposób ciągły co w dużym stopniu zależy od systematyczności zarówno dziecka jak i rodziców.
W I semestrze roku szkolnego 2013/14 na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej zakwalifikowano 46 uczniów z klas 1-3 . w tym z Kl.2 - 25, Kl.3 - 21
Najczęściej występującą wadą postawy wśród uczniów są :
- zagrażające skrzywienie kręgosłupa dalej
- boczne skrzywienie kręgosłupa
- odstające łopatki
- pogłębienie lordozy lędźwiowej
- koślawość kolan i stóp
- płaskostopie
PODSTAWOWE ZALECENIA I PRZECIWWSKAZANIA DO WYKONYWANIA NIEKTÓRYCH ĆWICZEŃ PRZEZ OSOBY Z ZABURZENIAMI STATYKI CIAŁA.
Przystępując do wykonywania ćwiczeń fizycznych z osobami dotkniętymi określonymi zaburzeniami statyki ciała należy zastanowić się czy dane ćwiczenie, obciążenie wysiłkiem bądź specyfika mchowa określonej dyscypliny nie będą przypadkiem wpływały niekorzystnie na te zaburzenia , powodując ich utrwalenie lub też ich dalszą progresję.
Wszelkie wady postawy w obrębie kręgosłupa stanowią przeciwwskazanie do długotrwałych wysiłków statycznych - np. do długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej ( szczególnie z pochyleniem tułowia ) czy stojącej - zwłaszcza z obciążeniem zewnętrznym . Stanowią one także przeciwwskazanie do znacznych obciążeń osiowych kręgosłupa - nawet krótkotrwałych ( np. podczas zeskoków).
BOCZNE SKRZYWIENIE KRĘGOSŁUPA - SKOLIOZA
Boczne skrzywienie kręgosłupa zwane skoliozą jest to odchylenie od osi pionowej całego kręgosłupa lub jego odcinka w płaszczyźnie czołowej , które pociąga za sobą wtórne zmiany w układzie narządu mchu i oddechowo-krążeniowym oraz prowadzi często do znacznego zniekształcenia tułowia i zmian w narządach wewnętrznych .
Skutkami złej postawy jest:
- nieprawidłowa praca narządów wewnętrznych
- ograniczenie ruchomości klatki piersiowej (zła wentylacja płuc , zmniejsza się pojemność życiowa płuc )
- daleko posunięta skolioza wpływa ujemnie na pracę serca ( serce i duże naczynia mogą ulec przemieszczeniu)
- ogólna mniejsza odporność organizmu
- najcięższym skutkiem złej postawy jest garb.
- dziecko skoliotyczne powinno przede wszystkim unikać:
skoków! (podskoków , wyskoków , zeskoków)
długotrwałych biegów ( zwłaszcza po twardym podłożu )
mostków
stania na głowie
przerzutów
skłonów bocznych !
obciążania jednej strony ciała
ruchów skrętnych
rozmaitych asymetrycznych form ruchu
Zalecenia do ćwiczeń :Celem ćwiczeń jest podniesienie ogólnej wydolności fizycznej , wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała , oraz zrównoważenie sił układu mięśniowego . Dominują ćwiczenia symetryczne mięśni grzbietu w pozycjach niskich.
Dużą uwagę należy zwrócić na wykonywanie ćwiczeń oddechowych.
Wskazane jest pływanie , które harmonijnie i wszechstronnie rozwija mięśnie , pobudza krążenie i oddychanie , działa hartująco na cały organizm , stwarza sytuacje odciążenia całego kręgosłupa ( zalecane style to styl klasyczny zwany „żabką" i pływanie na plecach).
Siatkówka .
Koszykówka( bez wyskoków , piłka powinna być kozłowana raz jedną raz drugą ręką
PLECY PŁASKIE - DORSUM PLANUM
To wada postawy charakteryzująca się spłaszczeniem lub brakiem fizjologicznych wygięć kręgosłupa . Brak tych wygięć powoduję upośledzenie funkcji amortyzacyjnej kręgosłupa , istnieje skłonność do powstawania zmian zwyrodnieniowych oraz bocznych skrzywień kręgosłupa , pojemność i ruchomość klatki piersiowej są upośledzone . Przyczyn powstawania tej wady lekarze upatrują w sedenteryjnym trybie życia . Wpływa on nie tylko na ograniczenie i zubożenie praktycznych form ruchowych , lecz także na osłabienie mięśni.
Przeciwwskazania do ćwiczeń :
Plecy płaskie stanowią przede wszystkim przeciwwskazanie do wykonywania wszelkich ćwiczeń mających na celu osiowe wydłużenie kręgosłupa .Nie są więc w tych przypadkach wskazane:
- podnoszenia,
- unoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów ,
- podskoki,
- biegi oraz długotrwałe stanie i chodzenie po twardym podłożu
- zwisy
Zalecenia : Ćwiczenia ogólnokondycyjne , lordozujące odcinek lędźwiowy kręgosłupa ( zwiększający przodopochylenie miednicy)
PLECY OKRĄGŁE -DORSUM ROTUNDUM
Charakteryzują się nadmiernym wygięciem kręgosłupa ku tyłowi. Jeżeli wygięcie to dotyczy górnego odcinak piersiowego , to taką postać pleców okrągłych określamy jako „kifotyczną". Jeżeli cały kręgosłup wygięty jest ku tyłowi, to mówimy o postaci kifozy totalnej .Wada ta charakteryzuje się osłabieniem mięśni grzbietu , wysunięciem do przodu głowy i barków , przykurczem mięśni klatki piersiowej . Funkcja oddechowa klatki piersiowej jest upośledzona .
Przeciwwskazania : Plecy okrągłe są natomiast przeciwwskazaniem do stosowania wszelkich ćwiczeń oporowych dla mięśni przedniej strony klatki piersiowej . Nie należy też wykonywać skłonów w przód - w staniu oraz w siadzie prostym , skrzyżnym i skulonym . Przeciwwskazane jest także długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej zwłaszcza na krześle bez oparcia oraz na zbyt niskim krześle . Nie wskazane są także
skoki
intensywne biegi
ćwiczenia z dźwiganiem
przewroty
Zalecenia : Wzmocnienie mięśni grzbietu oraz pozostałych mięśni posturalnych , ćwiczenia rozwijające mięśnie klatki piersiowej (zwiększające jej ruchomość), ćwiczenia oddechowe , zwisy .
PLECY WKLĘSŁE - DORSUM CONCAVUM
Istota wady polega na pogłębieniu lordozy lędźwiowej . W warunkach prawidłowych odcinek lędźwiowy kręgosłupa ukształtowany jest w postaci wygięcia ku tyłowi.
Przeciwwskazaniem do ćwiczeń jest przede wszystkim wzmacnianie mięśni grzbietu odcinka lędźwiowego oraz rozciąganie mięśni brzucha . Niekorzystna jest pozycja siedząca na zbyt niskim lub pochylonym do przodu siedzisku .Nie należy też wykonywać takich ćwiczeń jak
skłony tułowia w tył
wymachy kończyn dolnych do tyłu (w pozycjach stojących i w leżeniu przodem)
oraz w leżeniu przodem nadmierne unoszenie kończyn górnych ponad głowę
skoki
Zalecenia do ćwiczeń:
wzmacnianie mięśni brzucha (przy czym kończyny dolne muszą być ugięte w kolanach)
zwisy
wzmacnianie mm pośladkowych
rozciąganie mięśni grzbietu odcinka lędźwiowego
PLECY OKRĄGŁO-WKLĘSLE
Przeciwwskazania i zalecenia są w zasadzie kombinacją tych , które dotyczą pleców okrągłych oraz wklęsłych
KOLANA KOŚLAWE
W tej wadzie oś podudzia z osią uda tworzy kąt otwarty na zewnątrz gdzie między innymi następuje skręcenie na zewnątrz podudzia i przeprost w stawie kolanowym .
Kolana koślawe są przeciwwskazaniem do długotrwałego utrzymywania pozycji stojącej, a szczególnie w rozkroku. Przy wadzie tej należy szczególnie unikać nadmiernego przyrostu ciężaru ciała .Eliminować należy :
siad klęczny z podudziami skierowanymi na zewnątrz
siady płotkarskie
pozycje rozkroczne Zaleca się przede wszystkim
wzmacnianie mięśni części przyśrodkowej uda i podudzia
naukę poprawnego stania i chodu.
pływanie
KOLANA SZPOTAWE
W tej wadzie oś podudzia tworzy z osią uda kąt otwarty do wewnątrz .Przy czym rozciągnięte są mięśnie zewnętrzne kończyn dolnych , a zbyt napięte są mięśnie wewnętrzne .
Kolana szpotawe stanowią podstawę jak gdyby odwrotności przeciwwskazań w stosunku do ich koślawości. Ponadto nie zaleca się stosowania siadu skrzyżnego Podobnie jak i w innych wadach kończyn dolnych , nie należy również dopuszczać do nadmiernych obciążeń statycznych jak i do zbytniego przyrostu masy ciała.
Dyscypliną sportową nie zalecaną w tej wadzie jest piłka nożna . Zalecenia:
-wzmacnianie mięśni części zewnętrznej uda i podudzia
rozciąganie mięśni wewnętrznych
pływanie
STOPY PŁASKIE
Stopę w której doszło do obniżenia sklepienie podłużnego nazywamy płaską .
Stopy płaskie stanowią przede wszystkim przeciwwskazanie do długotrwałych obciążeń statycznych w pozycji stojącej , a szczególnie z dodatkowym obciążeniem .Nie zaleca się stosowania :
pozycji stojącej w szerokim rozkroku
skoki, podskoki, zeskoki
-marszu na przyśrodkowych i bocznych krawędziach -ćwiczeń we wspięciu na palcach
Zalecenia
nauka prawidłowego chodu
-wzmacnianie mięśni stóp ( ćwiczenia chwytne stóp)
chodzenie i bieganie boso po urozmaiconym podłożu
pływanie
U dzieci nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego w większości wady postawy są wynikiem słabego napięcia mięśniowego i braku mocnego gorsetu mięśniowego oraz nieprawidłowego nawyku w utrzymywaniu postawy ciała. Dzieci te wymagają jak największej dawki ruchu- korekcyjnego .
Szczególne znaczenie w procesie korekcji ma współpraca z rodzicami .Aby proces korekcji dał oczekiwane efekty konieczne jest świadome zaangażowanie rodziców .Rodzic powinien uświadomić dziecku jak wiele czeka go pracy , powinien je wspierać i motywować do systematycznego udziału w zajęciach a przede wszystkim pomagać w wykonywaniu ćwiczeń domowych .
Poniżej zamieszczone zestawy ćwiczeń domowych pomogą rodzicom w realizowaniu tego zadania :
PRZYKŁADOWY ZESTAW KOREKCYJNYCH ĆWICZEŃ DOMOWYCH-PRZECIW DORSUM ROTUNDUM (PLECOM OKRĄGŁYM)
MIEJSCE ĆWICZEŃ : pomieszczenie przewietrzone o temp . nie niższej niż +20 st. C: ćwiczenia wykonywać na kocu podłodze lub dywanie .
UBIÓR : strój gimnastyczny , boso .
SPRZĘT: laska gimnastyczna , woreczek , roler , lustro
CZAS ĆWICZEŃ : najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie w godzinach popołudniowych lub wieczornych przed posiłkiem po około 30 -40 min ut.
UWAGI:
1 .Przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie sprzęt i ubiór .
Dokładnie zapoznać się z zestawem ćwiczeń .
Ćwiczenia wykonuje dziecko zdrowe w obecności rodziców .
Nie należy wykonywać ćwiczeń po posiłku
Rodzice Starają się słownie korygować postawę dziecka podczas ćwiczeń oraz zapewniają bezpieczeństwo .
Przy ćwiczeniach oddechowych , wdech należy wykonywać nosem , wydech ustami. Faza wydechu powinna być dwukrotnie dłuższa od fazy wdechu .
OBJAŚNIENIA TERMINOLOGII I SKRÓTÓW : RR- ramiona NN- nogi
PW- pozycja wyjściowa T- tułów
Leżenie przodem - leżenie na brzuchu (LP) Leżenie tyłem - leżenie na plecach (LT)
LP.
|
TRESC ĆWICZEŃ
|
ILOSC POWTÓRZEŃ MINUTY
|
PRZYBORY
|
1.
|
Klęk prosty przed krzesłem , dłonie oparte o siedzenie . Przejście do siadu klęcznego - pogłębienie skłonu .
|
x 10
|
krzesło
|
2.
|
Siad na krześle NN oparte stopami na podłożu Założenie laski na łopatki - wytrzymanie 10 sek.
|
xl0
|
laska, krzesło
|
3.
|
Siad klęczny wznos roleksu w górę . Skłon T w przód z dalekim wysunięciem roleksu
|
x30
|
roleks
|
4.
|
Siad skrzyżny tyłem do oparcia krzesła - chwyt RR za oparcie, łopatki ściągnięte . Uwypuklenie klatki piersiowej - wdech -powrót do swobodnego siadu - wydech.
|
xl0
|
krzesło
|
5.
|
Siad skrzyżny laska trzymana szeroko
1- Wznos prostych RR w
2- ugięcie RR laska na
3- Wyprosi RR
4- opust RR przodem w dół
|
x20
|
Laska
|
6.
|
Leżenie przodem
1- uniesienie RR z laską w
2- ugięcie RR laska na
3- wyprosi RR
|
x20
|
laska, kocyk zwinięty pod brzuchem, wzrok skierowany w dół
|
7.
|
Leżenie tyłem NN ugięte w kolanach, stopy oparte o podłoże . RR z woreczkami wzdłuż T . Przenoszenie RR po podłożu za głowę-wdech , powrót RR -wydech.
|
x5
|
woreczki
|
8.
|
Leżenie tyłem NN ugięte w kolanach - przeniesienie piłki za głowę w prostych RR , opust piłki przodem w dół.
|
xl5
|
Piłka
|
9.
|
Siad klęczny przodem do ściany -dmuchanie przed siebie piłeczki ping. pong.
|
x2min
|
piłeczka ping. pong.
|
10.
|
Klęk podparty, dłonie skierowane palcami do środka
1-ugięcie RR z jednoczesnym dotknięciem brodą podłogi 2- wyprosi RR
|
xl5
|
|
11.
|
Leżenie tyłem na taboretach , NN ugięte RR z woreczkami -1-wznos RR przodem w górę
2-opust RR bokiem w dół
|
x20
|
woreczki, taborety
|
12.
|
Autokorekcja przed lustrem
a) stojąc bokiem b)stojąc przodem Korygowanie ustawienia: -głowy
- barków
- bioder -kolan
- stóp
- brzucha
- stóp
- łopatek
|
|
lustro
|
PRZYKŁADOWY ZESTAW KOREKCYJNYCH ĆWICZEŃ DOMOWYCH -PRZECIW DORSUM CONCAVUM( PLECOM WKLĘSŁYM)
1. MIEJSCE ĆWICZEŃ : pomieszczenie przewietrzone o temp . nie niższej niż +20 st. C: ćwiczenia wykonywać na kocu podłodze lub dywanie .
2. UBIÓR : strój gimnastyczny , boso .
3. SPRZĘT: laska gimnastyczna , woreczek , roler , lustro
4. CZAS ĆWICZEŃ : najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie w godzinach popołudniowych lub wieczornych przed posiłkiem po około 30 -40 min ut.
UWAGI:
1 .Przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie sprzęt i ubiór .
2. Dokładnie zapoznać się z zestawem ćwiczeń .
3. Ćwiczenia wykonuje dziecko zdrowe w obecności rodziców .
4. Nie należy wykonywać ćwiczeń po posiłku
5. Rodzice Starają się słownie korygować postawę dziecka podczas ćwiczeń oraz zapewniają bezpieczeństwo .
6. Przy ćwiczeniach oddechowych , wdech należy wykonywać nosem , wydech ustami. Faza wydechu powinna być dwukrotnie dłuższa od fazy wdechu .
OBJAŚNIENIA TERMINOLOGII I SKRÓTÓW :
RR -ramiona NN- nogi
PW- pozycja wyjściowa T- tułów
Leżenie przodem - leżenie na brzuchu (LP) Leżenie tyłem - leżenie na plecach
LP.
|
TRESC ĆWICZEŃ
|
ILOSC POWTÓRZEŃ MINUTY
|
PRZYBORY
|
1.
|
Leżenie tyłem, PN wyprostowana, LN ugięta . Przyciągnięcie kolana do brzucha ( wytrzymanie do 10). Zmiana nogi.
|
x2 na każdą NN
|
głowa, barki przylegają do podłogi
|
2.
|
Leżenie przodem RR z laską wyciągnięte w przód
1- Uniesienie prostych RR nad podłogę
2- ugięcie RR laska na łopatkach
3- wy prost RR
4- LP
|
x20
|
laska, kocyk zwinięty pod brzuchem
|
3.
|
Leżenie tyłem RR z woreczkami ułożone wzdłuż T, NN ugięte w kolanach - przesuwanie RR bokiem w górę -wdech . RR w dół bokiem - wydech
|
x5
|
woreczki
|
4.
|
Leżenie tyłem, NN ugięte w kolanach woreczek między kolanami Przyciąganie kolan do klatki piersiowej, opust NN na podłogę
|
x30
|
woreczek
|
5.
|
Leżenie tyłem, NN ugięte w kolanach
1- uniesienie bioder w
2- opust bioder -
|
x20
|
piłka
|
6.
|
Siad klęczny przodem do ściany - dmuchanie przed siebie piłeczki ping. pong.
|
2 mm
|
piłeczka ping. pong.
|
7.
|
Leżenie tyłem .NN ugięte w kolanach , laska pod kolanami -kołyska na plecach . Pięty przy pośladkach
|
xl5
|
laska
|
8.
|
Klęk podparty -
1-zaokrąglenie pleców (
koci grzbiet
2- plecy płaskie
|
xl0
|
|
9.
|
Leżenie tyłem, NN ugięte w kolanach , RR pod głową, łokcie przylegają do podłoża. Rowerek.
|
x2min
|
|
10.
|
Siad klęczny - wznos roleksu w górę . Skłon T w przód z dalekim wysunięciem roleksu .Powrót do siadu klęcznego
|
x20
|
roleks
|
11.
|
Przysiad podparty. 1-wyprostNN w kolanach , całe dłonie i stopy przylegają do podłoża
2- przysiad podparty
|
xl0
|
|
12.
|
Autokorekcja przed lustrem :
a) stojąc przodem
b) stojąc bokiem
- barków -bioder
- kolan
- stóp
- brzucha
- łopatek
|
|
lustro
|
PRZYKŁADOWY ZESTAW KOREKCYJNYCH ĆWICZEŃ DOMOWYCH -PRZECIW PES PLANUS ( STOPIE PŁASKIEJ)
MIEJSCE ĆWICZEŃ : pomieszczenie przewietrzone o temp . nie niższej niż +20 st. C: ćwiczenia wykonywać na kocu podłodze lub dywanie .
UBIÓR : strój gimnastyczny , boso .
SPRZĘT: laska gimnastyczna , woreczek , roler , lustro
CZAS ĆWICZEŃ : najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie w godzinach popołudniowych lub wieczornych przed posiłkiem po około 30 -40 min ut.
UWAGI:
1 .Przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie sprzęt i ubiór .
2. Dokładnie zapoznać się z zestawem ćwiczeń .
3. Ćwiczenia wykonuje dziecko zdrowe w obecności rodziców .
4. Nie należy wykonywać ćwiczeń po posiłku
5. Rodzice Starają się słownie korygować postawę dziecka podczas ćwiczeń oraz zapewniają bezpieczeństwo .
6. Przy ćwiczeniach oddechowych , wdech należy wykonywać nosem , wydech ustami. Faza wydechu powinna być dwukrotnie dłuższa od fazy wdechu .
7. Ćwiczenia są wykonywane boso .
8. Ćwiczy na zmianę prawa i lewa noga .
OBJAŚNIENIA TERMINOLOGII I SKRÓTÓW :
RR- ramiona NN- nogi
PW- pozycja wyjściowa T- tułów
Leżenie przodem - leżenie na brzuchu (LP) Leżenie tyłem - leżenie na plecach (LT)
LP.
|
TRESC ĆWICZEŃ
|
ILOSC POWTÓRZEŃ MINUTY
|
PRZYBORY
|
1.
|
Leżenie tyłem o NN prostych . Silne zginanie grzbietowe stóp
|
x2min
|
|
2.
|
Siad ugięty na podłodze , stopy ustawione równolegle . Zginanie naprzemian z wyprostem i rozkładaniem palców stóp , bez unoszenia ich nad podłogę .
|
x2min
|
|
3.
|
Siad ugięty na podłodze . Zginanie palców i podciąganie pięty w przód „marsz gąsienicy".
|
x2min
|
|
4.
|
Siad ugięty . Zwijanie koca palcami stóp bez obciążenia i z obciążeniem książką.
|
xl0
|
kocyk, książka
|
5.
|
Siad ugięty . Chwyt i wkładanie przyborów do pudełka.
|
xl0
|
kredki, klocki, kasztany , woreczki
|
6.
|
Pozycja stojąca. Rzuty woreczkami .Naprzemian PN i LN
|
xl0
|
woreczki
|
7.
|
Siad ugięty, stopa trzyma kredkę . Rysowanie po rozłożonym papierze .
|
x2min
|
kredki ,papier
|
8.
|
Marsz w wysokim wspięciu na palcach
|
xl min
|
|
9.
|
Siad ugięty z trzymaniem szarfy palcami .Rozciąganie szarfy „rozrywanie" palcami
|
xl min
|
szarfa
|
10.
|
Leżenie tyłem z trzymaniem ołówków palcami stóp . Rowerek NN .
|
|
kredki
|
11.
|
Leżenie tylem przy ścianie . Toczenie piłki stopami w górę ,w dół.
|
xl0
|
piłka
|
12.
|
Siad skrzyżny . Wznos prostych RR w górę -wdech .Opust prostych RR w dół - wydech
|
|
|
PRZYKŁADOWY ZESTAW KOREKCYJNYCH ĆWICZEŃ DOMOWYCH- PRZECIW SKOLIOZIE ( SKRZYWIENIU BOCZNEMU KRĘGOSŁUPA)
MIEJSCE ĆWICZEŃ : pomieszczenie przewietrzone o temp . nie niższej niż +20 st. C: ćwiczenia wykonywać na kocu podłodze lub dywanie .
UBIÓR : strój gimnastyczny , boso .
SPRZĘT: laska gimnastyczna , woreczek , roler . lustro
CZAS ĆWICZEŃ : najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie w godzinach popołudniowych lub wieczornych przed posiłkiem po około 30 -40 min ut.
UWAGI:
1 .Przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie sprzęt i ubiór .
2.Dokładnie zapoznać się z zestawem ćwiczeń .
3.Ćwiczenia wykonuje dziecko zdrowe w obecności rodziców .
4.Nie należy wykonywać ćwiczeń po posiłku
5.Rodzice Starają się słownie korygować postawę dziecka podczas ćwiczeń oraz zapewniają bezpieczeństwo .
Przy ćwiczeniach oddechowych , wdech należy wykonywać nosem , wydech ustami. Faza wydechu powinna być dwukrotnie dłuższa od fazy wdechu .
OBJAŚNIENIA TERMINOLOGII I SKRÓTÓW :
RR- ramiona NN- nogi
PW- pozycja wyjściowa T- tułów
Leżenie przodem - leżenie na brzuchu ( LP)
Leżenie tyłem - leżenie na plecach LT)
LP.
|
TRESC ĆWICZEŃ
|
ILOSC POWTÓRZEŃ MINUTY
|
PRZYBORY
|
1.
|
Leżenie przodem –
1- uniesienie prostych
2- ułożenie laski na
3- wyprost RR
4- powrót do PW
|
2x 15
|
laska, kocyk zwinięty pod brzuchem
|
2.
|
Klęk podparty, dłonie skierowane palcami do wewnątrz -
1- ugięcie RR z
2- wyprost RR, powrót
|
x 25
|
|
3.
|
Leżenie tyłem, NN swobodnie ugięte w kolanach, oparte stopami o podłoże . RR ułożone pod głową, łokcie przylegają do podłoża woreczek między kolanami Przyciąganie NN do klatki piersiowej .
|
x 30
|
woreczek
|
4.
|
Siad klęczny, RR wyprostowane w górze . Opad T w przód i dalekie wysunięcie RR po podłożu, głowa schowana między RR. Powrót do PW
|
x 5
|
|
5.
|
Siad klęczny przy ścianie. Dmuchanie przed siebie piłeczki ping. pong. Popychanie jej strumieniem powietrza w przód.
|
x2min
|
piłeczka ping. pong.
|
6.
|
Leżenie tyłem. NN ugięte w kolanach. Przeniesienie laski w prostych RR za głowę ( szeroki chwyt) -wdech .
Opuścić laskę przodem -wydech .
|
x5
|
laska gimnastyczna
|
7.
|
Leżenie tyłem NN ugięte w kolanach . Uniesienie
|
|
|
|
bioder w górę i
|
x20
|
piłka
|
|
przetoczenie piłki. Powrót do leżenia (
|
|
|
|
kolana i pięty złączone )
|
|
|
8.
|
Siad skrzyżny tyłem do
|
x2min
|
książka lub woreczek
|
|
ściany lub szafy (RR ułożone na kolanach
|
|
|
|
|
, biodra dosunięte do
|
|
|
|
ściany) Woreczek ( książka na głowie -wypychanie przedmiotu w górę .Swobodny wdech i wydech.
|
|
9.
|
Klęk prosty przed krzesłem, dłonie oparte o siedzenie .Przejście do siadu klęcznego , pogłębianie skłonu ( głowa między RR)
|
x 2min
|
krzesło
|
10.
|
Leżenie przodem na taborecie , nn oraz
|
|
|
|
górna część t pozostają poza podporem Uniesienie RR i nn do poziomu podparcia ( RR ugięte w łokciach, łopatki ściągnięte)
|
x20
|
niewysoki taboret
|
11.
|
Siad skrzyżny, plecy
|
x20
|
laska
|
|
wyprostowane, szeroki chwyt laski. Przenoszenie łaski w tył za głowę (RR proste w łokciach)
|
|
|
12.
|
Autokorekcja przed lustrem
a) stojąc przodem
b) stojąc bokiem
|
|
|
|
Korygowanie ustawienia:
-głowy
-barków
-bioder
-kolan
-stóp
-brzucha
-łopatek
|
|
lustro
|
Dobrym uzupełnieniem procesu korekcji na sali mogą być ćwiczenia korekcyjne w wodzie , stwarzają one możliwość wszechstronnego oddziaływania na organizm dziecka . Szczególnie polecana są dla uczniów klas pierwszych z wysokim poziomem lęku rozpoczynających naukę pływania. Szczególnie przydatne do oswajania ze środowiskiem wodnym mogą być specjalne ćwiczenia korekcyjne wykonywane przy brzegu basenu na wodzie płytkiej . Ćwiczenie te – angażując wybrane grupy mięśni - przyczyniają się do likwidacji dystonii i mięśniowej i korekcji wady .
ĆWICZENIE 1
Pozycja wyjściowa : Stanie tyłem do brzegu basenu w zanurzeniu po szyję. Ręce wyprostowane , wyciągnięte w bok , dłonie trzymają brzeg basenu .
RUCH : Krok w przód bez odrywania dłoni od brzegu basenu.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Rozciąganie mm piersiowych
ĆWICZENIE 2
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie przodem do brzegu basenu w zanurzeniu po szyję .Tułów przylega do brzegu basenu . Ręce wyprostowane, wyciągnięte w bok .
RUCH : Odgarnianie rękoma wody do tyłu.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA :Rozciąganie mm piersiowych , wzmacnianie mm ściągających łopatki.
ĆWICZENIE 3
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie bokiem do brzegu basenu , w zanurzeniu po szyj ę . Ręce wyprostowane wyciągnięte w bok . Jedna dłoń trzyma brzeg basenu .
RUCH : Odgarnięcie ręką wolną wody do tyłu .
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Rozciąganie mm piersiowych , wzmacnianie mm ściągających łopatki .
ĆWICZENIE 4
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie w wodzie po szyję .Ręce wyprostowane , wyciągnięte w bok , zanurzone w wodzie , kciuki skierowane do góry.
RUCH : Marsz w przód , z rozluźnieniem mm obręczy barkowej.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Rozciąganie mm piersiowych , wzmacnianie mm ściągających łopatki.
ĆWICZENIE 5
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie w wodzie w zanurzeniu po szyję .Ręce wyprostowane wyciągnięte w bok .Kciuki skierowane do góry
RUCH : Marsz w przód energiczne zagarnięcia wody rękoma w tył .
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Wzmacnianie mm ściągających łopatki
ĆWICZENIE 6
POZYCJA WYJŚCIOWA : Utrzymywanie się na wodzie : głowa nad wodą , nogi ugięte , między nogami trzymana deska , ręce wyprostowane wyciągnięte w bok .
RUCH :Płynięcie po wodzie przez zagarnianie rękoma wody do tyłu.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Rozciąganie mm piersiowych , wzmacnianie mm ściągających łopatki
ĆWICZENIE 7
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie przodem do brzegu basenu w zanurzeniu do pasa .Ręce wyprostowane , dłonie trzymają brzeg basenu.
RUCH : Energiczne odwiedzenie jednej nogi w bok , a następnie przywiedzenie jej do złączenia z nogą podporową.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : wzmacnianie mm odwodzących i przywodzących udo.
ĆWICZENIE 8
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie tyłem do brzegu basenu , w zanurzeniu do szyi , ręce trzymają brzeg basenu.
RUCH : Energiczne ugięcia nóg w stawach biodrowych i kolanowych z przyciągnięciem kolan do klatki piersiowej .Następnie wyprost nóg do postawienia na dnie basenu.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Wzmacnianie mm brzucha , mm pośladkowych , rozciąganie mm prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego i mm czworobocznych lędźwi.
ĆWICZENIE 9
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie tyłem do brzegu basenu zanurzeniu do pasa , ręce trzymają brzeg basenu.
RUCH : Energiczne uniesienie obu wyprostowanych nóg do poziomu , a następnie energiczne opuszczenie do postawienia na dnie basenu.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA :Wzmacnianie mm brzucha i pośladkowych
ĆWICZENIE 10
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie w wodzie zanurzeniu do pasa . Opad tułowia w przód , ręce trzymają brzeg basenu .
RUCH : Energiczne unoszenie jednej nogi do poziomu , następnie energiczne opuszczenie do postawienia na dnie basenu.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Wzmacnianie mm pośladkowych i mm brzucha .
ĆWICZENIE 11
POZYCJA WYJŚCIOWA : stanie w wodzie w zanurzeniu do pasa , palce stóp podwinięte
RUCH : Marsz w przód z :
- utrzymywaniem stóp równolegle do dna basenu ,
- utrzymywaniem podwinięcia palców
-energicznym opuszczaniem stóp na dno basenu
-wysokim unoszeniem kolan.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Wzmacnianie mm wysklepiających stopy, wzmacnianie mm pośladkowych.
ĆWICZENIE 12
POZYCJA WYJŚCIOWA : Jeden z ćwiczących leży na wodzie na plecach z rękoma wzdłuż tułowia , drugi stoi twarzą do kolegi trzymając go za głowę ( pod potylicę i za głowę ) .
RUCH : Partner stojący idzie do tyłu ciągnąc za sobą kolegę.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Elongacja kręgosłupa.
ĆWICZENIE 13
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie w wodzie w zanurzeniu do piersi , twarz nad wodą
RUCH : wdech nosem , a następnie silne dmuchnięcie na wodę , aby powstało na niej zagłębienie .
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Wzmacnianie mm wydechowych .
ĆWICZENIE 14
POZYCJA WYJŚCIOWA : Stanie w odzie w zanurzeniu do piersi , na wodzie przed ćwiczącym leży piłeczka .
RUCH Marsz w przód z dmuchaniem w piłeczkę , tak aby płynęła po wodzie .
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : wzmacnianie mm wydechowych .
Gry i zabawy ruchowe są formą zajęć szczególnie lubianą przez dzieci powinno się je wykorzystywać zwłaszcza u dzieci z wysokim poziomem leku przed wodą . Odwracają one niejednokrotnie uwagę od dużego wysiłku i lęku przed wodą . Okazuję się , że wprowadzanie form zabawowych znacznie bardziej sprzyja nauce niż ćwiczenia o charakterze odtwórczym , dodatkowo możemy zastosować jeszcze w wodzie zabawy o charakterze korekcyjnym. Stosowanie zabaw i gier w zajęciach z pływania może mobilizować dziecko do przychodzenia na te zajęcia .
ZABAWA 1 Czyja piłeczka dalej
POZYCJA WYJŚCIOWA : Uczestnicy zabawy stoją w wodzie tyłem do brzegu basenu. Przy każdym z nich na wodzie leży piłeczka do tenisa stołowego . Na sygnał instruktora dzieci dmuchają w piłeczki , aby popłynęły one jak najdalej w przód. Wygrywa dziecko , którego piłeczka popłynie najdalej.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA :Rozwijanie układu oddechowego.
ZABAWA 2 Piłeczka dmuchana w parach
POZYCJA WYJŚCIOWA :Ćwiczący dobrani parami stoją naprzeciwko siebie w zanurzeniu do piersi w odległości ok. 1m . Między nimi na wodzie leży piłeczka . Na sygnał obaj ćwiczący dmuchają w piłeczkę starając się aby dotknęła ona przeciwnika . Gdy piłeczka dotknie przeciwnika zawodnika zdobywa pkt.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Rozwijanie układu oddechowego.
ZABAWA 3 Rozgwiazda
POZYCJA WYJŚCIOWA :dzieci poruszają się po wyznaczonym akwenie z deską . Po usłyszeniu sygnału gwizdka odwracają się wykonując leżenie na plecach , deskę pływacka umieszczają pod grzbietem i biodrami. Wygrywa dziecko , które pierwsze wykona zadanie nie dotykając nikogo.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Koordynacyjny , wyprostny, odciążenie kręgosłupa.
ZABAWA 4 Struś
POZYCJA WYJŚCIOWA : W grupie dzieci wyznacza się jedną osobę berka . Przed berkiem można się ochroni kładąc się na desce i chowając głowę do wody .Podczas wykonania leżenie należy wyprostować ramiona w bok. Podczas leżenia zaleca się wypuszczanie powietrza do wody.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Autokorekcyjna stabilizacja środka ciężkości, zwiększanie pojemności życiowej płuc , regulacja oddychania torem piersiowym .
ZABAWA 5 Desant
POZYCJA WYJŚCIOWA :Uczniowie mają za zadanie przepłyną pieskiem ustalony dystans z deską na głowie , jeśli deska dotknie wody lub jest podtrzymywana ręką dziecko musi wykonać zadanie ponownie. W zabawie wygrywają osoby , które pierwsze wykonają zadanie lub przepłyną najdłuższy odcinek .
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Ćwiczenie wyprostne , antygrawitacyjne .
ZABAWA 6 Foka
POZYCJA WYJŚCIOWA : Uczniowie poruszają się dowolnym sposobem po wyznaczonym akwenie .Deskę odpychają głową lub ramionami aby była w ich zasięgu . Po usłyszeniu sygnału dzieci chowają głowy pod wodę i próbują podnieść deskę głową bez pomocy rąk.
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Ćwiczenie antygrawitacyjne i elongacyjne , poprawiające wydolność oddechową .
ZABAWA 7 Krzesło
POZYCJA WYJŚCIOWA : Dzieci poruszają się po wyznaczonym akwenie w wyznaczony sposób z deską wyznaczony berek stara się złapać inne dzieci .Pozostali ćwiczący mogą się uchroni przed berkiem przyjmując pozycję siadu prostego rozkrocznego na desce z ramionami nad powierzchnią wody .
KOREKCYJNY CHARAKTER ĆWICZENIA : Kształtowanie równowagi i koordynacji w wodzie.